غفلت مدیران وزارت علوم از جعل مدارک دانشپژوهان

این روز ها خبر های بسیاری در خصوص کشف باند های مدرک فروشی به گوش میرسد اما به راستی چزا وزارت علوم چشم خود را بر روی جعل مدارک موسسه ی دانشپژوهان بسته است ؟ برای مردمی که در شرایط اقتصادی بسیار بدی هستند آیا خبر دستگیری افرادی که با فریب مردم درآمدهای کلان به جیب زده اند و در عوض مدارکی جعلی اراده کرده اند، نمی تواند آرامش خاطری مبنی بر حمایت دولت از حقوق مال باختگان باشد؟

در ادامه جا دارد از دستگاه قضایی تقاضا کنیم به این موضوع ورود کنند و مدارک و اسنادی که در همین سایت هم کاملا مشخص به نمایش گذاشته شده است رابررسی کنند. در ادامه خبری مشابه که دستگاه قضایی پیگیری کرده و مشابه همین موضوع است را میبینید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، جواد جاویدنیا البته توصیه‌ای به افرادی که مدرک جعلی دریافت کردند هم داشت: «افرادی که با مدارک تحصیلی جعلی پست یا سمتی در اختیار دارند، بهتر است به‌ صورت داوطلبانه نسبت به بازگرداندن پست و امتیازات و حقوق و مزایایی که بواسطه مدرک جعلی دریافت کرده‌اند، اقدام و خود را به مرجع قضایی معرفی کنند شاید عفوی شامل حال شان شد. این را خود مسئولان هم می‌دانند که برخی باندهای جعل مدرک تحصیلی به‌ صورت علنی در شهر فعالیت می‌کنند. البته این خرید و فروش نرخ ثابتی در بازار ندارد اما افرادی که اقدام به خرید مدرک دیپلم، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا می‌کنند حاضرند پول‌های زیادی برای گرفتن این مدرک بپردازند. فقط کافیست راهی خیابان انقلاب شوید تا به راحتی تعدادی مرکز را که در زمینه خرید و فروش مدرک تحصیلی فعالیت می‌کنند، پیدا کنید. درباره این موضوع هر از چندگاهی خبرهایی درباره برخورد با باندهای جعلی مدرک تحصیلی منتشر می‌شود، حتی در هفته گذشته مسئولان آموزش و پرورش اعلام کرده بودند گلوگاه‌های جعل مدرک در آموزش و پرورش را بسته‌اند و در تلاش هستند که اگر نفوذی از طریق سامانه رخ دهد جلویش را بگیرند.

مسئولان آموزش و پرورش گفته‌اند که این نظارت با کمک دستگاه‌های امنیتی روی نیروی انسانی انجام می‌شود. با این همه وزارت علوم نظارت سفت و سختی برای گرفتن دانشنامه دارد و تنها مرجع تأیید دانشنامه‌ها اداره کل ارزشیابی و تأیید مدرک تحصیلی وزارت علوم است، اما به نظر می‌رسد همچنان، روش‌هایی برای دور زدن دانشگاه وجود دارد؛ موضوعی که از چشم وزیر علوم هم پنهان نمانده است و منصور غلامی خبر از برخورد جدی وزارت علوم با خریداران و فروشندگان مدارک جعلی می‌دهد. او درباره خرید و فروش مدرک تحصیلی می‌گوید: موضوع مدرک‌گرایی در بین مردم رواج دارد و برخی‌ها از این علاقه مردم سوء‌استفاده و تبلیغاتی به‌ صورت پیامکی در زمینه مدرک تحصیلی ارسال می‌کنند. این موضوع به‌هیچ عنوان قابل انکار نیست. وی بیان کرده است که برای پیشگیری و پیگیری تخلفات این چنینی، قانون پیشگیری و مقابله با تقلب را در دولت تصویب کرده تا بر اساس این قانون پیگیر تقلب علمی در کشور باشد. علاوه بر این وی عنوان کرده که با کمک قوه قضائیه و پلیس وارد عمل شده اند و در اردیبهشت ماه امسال تعدادی از مراکزی را که فعالیت‌های غیرقانونی داشتند پملب کرده اند. اسناد و مدارک و کامپیوتر‌ها را جمع کرده و این روال در برخورد با مراکز غیرقانونی ادامه خواهد داشت.

او با اشاره به اینکه به شدت با افرادی که مدرک جعلی داشته باشند برخورد می‌شود، اظهار می‌کند: البته درباره خرید و فروش باید بگویم هر فردی به ما معرفی شود که اقدام به‌ جعل دانشنامه کند ما برخورد قضایی انجام می‌دهیم. وزارت علوم تنها مرجع صدور مدرک تحصیلی برای افراد است و در سازمان امور دانشجویان این مدرک صادر می‌شود، ما در این سازمان هم اداره کل ارزشیابی و تأیید مدرک تحصیلی داریم که آنها به موضوع دانشنامه‌ها رسیدگی می‌کنند.

وی با اشاره به مرکز پژوهشگاه شاخص‌پژوه می‌گوید: این مرکز غیرقانونی برخی از دانشنامه را صادر می‌کرد که با رأی دیوان عدالت اداری لغو شد. معمولاً در دانشگاه دولتی این اتفاق نمی‌افتد و ما موردی نداریم که در دانشگاه مدرکی جعل شود، ممکن است در بیرون و مراکزی این اقدام را انجام دهند. امسال این موضوع را رصد کردیم در دانشگاه‌های غیردولتی گزارش‌هایی درباره جعل مدرک داشتیم که پیگیری می‌کنیم. برخی موارد را شخصاً پیگیری می‌کنم. مواردی بوده که به من گزارش شده است برخی را پیگیری کردم از جمله یک مورد بسیار حساس بوده و به این نتیجه رسیدم مدرکش جعلی است. پرونده این شخص را به قوه قضائیه داده‌ام. این فرد چگونه می‌خواهد تمام پول‌هایی را که بر اساس مدرک تحصیلی گرفته یا امضاهایی را که براساس این مدرک زده است جبران کند؟!

نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.


2 thoughts on “غفلت مدیران وزارت علوم از جعل مدارک دانشپژوهان”

  1. arash haghighi گفت:

    تا وقتی برای چیزی تقاضا نباشه ارئه هم نمیشه – مدرک جعلی و مدارک دانشگاهی این روزا طرفدار زیاد پیدا کرده- 4 تا از سر دسته هاشون مجازات بشند حساب کار دست بقیه هم میاد

    1. danesh گفت:

      متاسفانه بله همینجوره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *