استعلام مدارک جعلی | موسسه دانش پژوهان عالی قاپو

مدارک جعلی این روزها به وفور در بازار موجود است و هر روزی گروهی از افراد ناآگاه در دام این موسسات فریبکار و کلاه بردار گرفتار می شوند. امید است که بتوانیم با همکاری یکدیگر و خبر رسانی های موجود همدیگر را از وجود این دسته از موسسات آگاه کنیم.

در حال حاضر موسسه دانش پژوهان عالی قاپو یکی از فعالان در حوزه ارائه مدارک جعلی است، شاید بپرسید با این همه موسسه کلاه بردار چگونه می توان مدارک جعلی را از غیر جعلی تشخیص داد؟ در ادامه با هم راهکار هایی را بازببینی می کنیم:

نحوه استعلام مدارک جعلی

منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره شیوه برخورد وزارت علوم با مدارک جعلی، اظهار کرد: متاسفانه برخی‌ها در حوزه جعل مدارک دانشگاهی در حال فعالیت هستند و انتشار این موضوع باعث سست شدن آموزش عالی کشور می‌شود، اما متاسفانه واقعیت بیانگر امر دیگری است، حجم تبلیغات و اخبار درباره جعلی بودن مدارک دانشگاهی بسیار فراتر از ذهن است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه درباره نحوه استعلام مدارک جعلی، اظهار کرد: وزارت علوم در این رابطه دو اقدام انجام داده است: یکی قانون اجرای مقابله با تقلب است که به این وسیله با مراکز و موسساتی که جعل مدرک را انجام می‌دهد برخورد می‌کنیم.
در دانشگاه‌ها و استان ها، شورای نظارت و ارزیابی و مجموعه‌های حراست‌ها ماموریت دارند که این مسائل را رصد کنند. او اضافه کرد: اقدام دومی که در حال انجام است و این تقلب‌ها را بی اثر می‌کند سامانه جامع استعلام صحت مدارک است که در حال تکمیل آن هستیم.
به وسیله این سامانه هر دستگاه، سازمان و یا نهادی می‌تواند برای هر مدرک تحصیلی که از شخصی دریافت می‌کند، با وارد کردن اطلاعات برخط استعلام صحت مدرک را هم از نظر تعلق به موسسه و هم از نظر محتوای مدرک بگیرد.
غلامی درباره فرآیند اجرای سامانه جامع استعلام صحت مدارک، بیان کرد: استعلام بخشی از این اطلاعات قابل دسترس است و تعداد کمی از دانشگاه‌ها در حال بارگذاری اطلاعات هستند. در کنار آن دانشگاه‌های غیر دولتی و بعضی از موسسات کوچک هم روی مدارک تحصیلی بارکد‌هایی را نصب می‌کنند که می‌توان با اسکن این کد توسط موبایل مشخص کرد که اطلاعات این مدرک درست است یا خیر.
او اضافه کرد که مکانیزم‌های کنترل صحت مدرک را فعال خواهند کرد و تلاش اصلی شان در این راستا است که بتوانند در کوتاه‌ترین مدت مکانیزم‌های کنترل صحت مدرک را فعال کرده و از این شیوه برای اطلاع از صحت مدارک استفاده شود تا اینکه دنبال افرادی بگردیم که اقدام به جعل مدرک می‌کنند. او در ادامه تاکید کرد: از همه نهاد‌ها حکومتی، قوای سه گانه و حتی بخش‌های خصوصی درخواست می‌کنیم که از دریافت و پذیرش مدارک بدون استعلام خودداری کنند.

نحوه برخورد با متخلفان

آقای غلامی در ادامه درباره نحوه برخورد با افرادی که مدارک جعلی اخذ کرده باشند، ادامه داد: در این وضعیت دو اتفاق می‌افتد، ابتدا اینکه اگر محرز شود که مدرک شخصی جعلی است مدرک بلااثر می‌شود و این لغو مدرک تبعات قانونی دارد، این مدارک در هر سطح و سازمانی استفاده‌ شده باشد لغو می‌شود و تمام امتیازاتی که به واسطه این مدارک تقلبی اخذ شده باشد بی اثر خواهد شد. برخورد دوم هم توسط قوه قضائیه اتفاق می‌افتد. غلامی در پایان گفت: تقلب علمی باید پیگیری، مدرک تقلبی لغو شده و جریمه و خسارت آن هم پرداخت شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *